باتری خودرو

مشخصات کلی باتری ها

هر باتری از عوامل اصلی زیر تشکیل شده است:

  • صفحات مثبت
  • صفحات منفی
  • صفحات عایق
  • الکترولیت

جنس صفحات مثبت در اکثر باتری ها از نوع سرب (pb) می باشد و صفحات منفی از دی اکسید سرب (pbo2) تشکیل شده است همچنین مخلوط آب مقطر و اسید سولفوریک (H2SO4) به عنوان الکترولیت در نظر گرفته می شود. بین صفحات مثبت و منفی از عایق استفاد می شود که جنس صفحات عایق از چوب مخصوص، کائوچو، پشم شیشه و … می باشد. وظیفه صفحات عایق این است که مواد فعال جدا شده از صفحات مثبت را به سمت کف باتری هدایت نماید تا از برخورد آنها به صفحات  منفی جلوگیری نماید. باید توجه داشت که صفحات عایق دارای منافذ ریزی هستند که الکترولیت می تواند به راحتی از آنها عبور نماید همچنین اگر مواد جدا شده از صفحات مثبت بسیار ریز باشد می تواند دراین منافذ نفوذ نماید و باعث اتصال کوتاه شدن باتری شود. هر خانه باتری توانایی تولید تقریبا 2.1 ولت را دارد که 6 خانه در مجموع 12.6 ولت را تولید می­نمایند.

باتری های دارای الکترولیت مایع (VLA)از لحاظ نگهداری به سه دسته زیر تقسیم می شود:

  • باتری های استاندارد
  • باتری­های با نگهداری کم
  • باتریهای بدون نگهداری(MF :Maintained Free)

در نوع استاندارد که شامل انواع قدیمی تر باتری هاست یک در پوش با سوراخ تهویه برای هر خانه تعبیه می شود در این نوع از باتریها تبخیر الکترولیت بسیار بالاست و بازدید سطح الکترولیت باید به صورت دوره­ای انجام شود.

در نوع دوم برای هر خانه درپوشی در نظر گرفته می شود که بدون سوراخ تهویه است و درپوش به طور مستقیم به هوای آزاد راه ندارد بلکه از کناره باتری مجرایی برای خروج گازهای تولیدی در نظر گرفته می شود. در این نوع باتری­ها مقداری کلسیم به صفحات مثبت و منفی اضافه می گردد که مقاومت باتری به دما را افزایش می­دهد و از تبخیر بیش از حد الکترولیت در آن جلوگیری می شود این نوع باتریها به ساختاری مجهز هستند که در هنگام بالا امدن سطح الکترولیت قادرند تا گاز را از مایع جدا کنند تا مایع دوباره به سطح باتری برگردد ولی گازهای تولیدی به هوای ازاد راه پیدا نماید تا از ترکیدن باتری جلوگیری شود.

باتری های بدون نگهداری نیز مانند باتریهای نوع دوم هستند با این تفاوت که مقدار کلسیم استفاده شده در آنها بیشتر است و همچنین بدون درپوش می باشند و یا در صورت وجود در پوش قابلیت باز شدن ندارند و به صورت یک طرفه می باشند.

مشخصات باتری پژو 2008

باتری این خودرو ساخت شرکت ایتالیایی FIAMM با توان 60 آمپر ساعت از نوع MF می باشد و همچنین شرکت ایکاپ باتری مشابهی را با همان مشخصات در داخل کشور تولید کرده است و بر روی پژو 2008 استفاده می نماید. این باتری ها که تنها برای محصول پژو 2008 تولید و توسعه داده شده است، دارای لوگوی ایران خودرو و ساپکو و ایکاپ بوده و با باتری های موجود در بازار و با نام مشابه متفاوت می باشد و با توجه به توان شارژدهی دینام و مصرف جریان مورد نیاز خودروی پژو 2008 طراحی و ساخته شده است. توصیه شرکت ایکاپ برای راندمان و کارایی بهینه سیستم برق خودرو و تأمین برق مورد نیاز گیربکس اتوماتیک خودروی 2008 استفاده از باتری و قطعات اصلی و مورد تأیید ایکاپ می باشد. مشخصات فنی باتری جدید ایکاپ 60 آمپر  با مدل 640 EN است در حالی که در بازار باتری مشابه 60 آمپر مدل 520 EN یافت می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا